Misverstanden over doorlinken

Meerdere domeinnamen in je bezit hebben blijkt nog steeds een aantrekkelijke gedachte voor ondernemers die willen groeien.

Als dienstverlener in communicatie kun je grenzen in de mogelijkheden tegenkomen.

Website doorlinken

De termen “doorlinken” of ook wel “redirect” klinkt veel mensen bekend in de oren. Handig, denken sommige mensen, als ik meerdere namen bestel dan komt het allemaal op mijn website uit. En dat is ook zo. Dit kan dus altijd worden ingesteld.

Misverstand! 

Als de naam wordt ingetypt in de adresregel van de internet browser dan wordt er inderdaad doorverwezen. De bezoeker komt uit op de gelinkte website. Hier komt wel een misverstand om de hoek kijken. Als de naam wordt ingetypt in het zoekveld van de browser dan verschilt het resultaat. Soms is er weergave in de lijst van zoekresultaten, soms is er oude informatie, soms is er niets.

Hoe komt dat?
De weergave van een zoekresultaat wordt gebaseerd op hoe uniek de combinatie is. Een “redirect” van http://2 naar http://1 wordt gezien als verwijzing zonder eigen inhoud. Voor de persoon die het zo heeft besteld is dat precies de bedoeling. Voor de zoekrobots is dit leeg. Een zoekrobot zoekt inhoud, de zogeheten “content”. Dus daar moet je voor zorgen.

Wanneer is doorlinken handig?

Stel: je hebt een oude website http://1 met veel bezoekers. Om belangrijke redenen besluit de onderneming om onder een andere naam verder te gaan. Dan zijn er tools om de bezoekers van http://1 tijdelijk door te verwijzen naar http://2. De nieuwe naam http://2 zal in het zicht komen en geleidelijk dan zal de eerste website gaan verdwijnen uit de zoekresultaten.

Kan ik inhoud kopieren?

Maak je een duplicaat van het origineel, dan hebben we het over “duplicate content”. Voor de zoekrobots is dit een exacte kopie en dus niet uniek. De zoekrobot zal dit gaan negeren. Als het origineel en de kopie exact gelijk zijn, kunnen zowel http://2 als http://1 als niet relevant worden aangemerkt en beide door de zoekrobots worden overgeslagen in de weergave.

Kan ik nieuwe informatie aan de zoekrobots doorgeven?

Er zijn geen tools beschikbaar waarmee de deskundige aan de zoekrobots het verschil kan vertellen over gelijke informatie. Er is geen methode om te specificeren dat websites met dezelfde inhoud om uiteenlopende redenen en wellicht met andere termen in de zoekresultaten moeten komen. Hiervoor moet je de websites verschillend gaan maken. Dus op http://2 en http://1 aangeven waar de unieke eigenschappen liggen. Dit vertel je in de tekst, die dus anders moet worden. En naar keuze begeleid je dit met afbeeldingen, waarbij je voor andere beelden kiest.

Wanneer zijn meerdere domeinnamen handig?

Meerdere websites voor dezelfde onderneming zijn wel denkbaar. Per website moeten de producten en diensten op een andere manier beschreven zijn om wel door de zoekrobots te worden geïdentificeerd. Denk aan verschillende doelgroepen die allen een andere interesse hebben. Dan bouw je unieke content die voor iedere websitenaam zelfstandig door de zoekrobots zal worden gezien en gewaardeerd.